Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia – Lublin doczekał się rozbudowy. W ramach inwestycji na linii otwockiej PLK zmodernizują 8 przystanków, dobudują dwa nowe tory, 4 skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. Dzisiaj podpisano umowę z wykonawcą inwestycji, która będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. W 2028 roku podróż koleją z Warszawy do Lublina ma skrócić się do ok. 90 minut.
Umowa (której podpisanie Ministerstwo Infrastruktury
planowało wcześniej na połowę września) dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock (zwanego też linią otwocką). Wykonawcą prac została firma Trakcja SA. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw.
by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac.
Druga para torów usprawni ruch– To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać – przekonuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Dobra współpraca z Polskimi Liniami Kolejowymi SA to klucz do sprawnego przebiegu tej inwestycji. Rozbudowa linii kolejowej na odcinku Warszawa Wawer – Otwock to nie tylko poprawa komunikacji, ale także impuls do dalszego rozwoju naszej dzielnicy. Cieszy nas, że wspólnie działamy na rzecz mieszkańców i nowoczesnej infrastruktury kolejowej – deklaruje burmistrz Dzielnicy Wawer Paweł Michalec.
Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer – Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie – przypomina prezes zarządu PKP PLK SA Piotr Wyborski.
Docelowo na odcinku Warszawa Wawer – Otwock zaplanowano rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu
zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa. Przełoży się to na sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże zarówno w aglomeracji, jak i na trasach dalekobieżnych.
Nowe perony, wiadukty, przejścia...PLK przebudują osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki będą przystosowane do obsługi pasażerów mających problemy z poruszaniem się. Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków tak, aby – jak np. w Falenicy – zachować historyczny wygląd “skrzydlatych” wiat.
Inwestycja na linii otwockiej to także duże zmiany w zakresie bezpieczeństwa i skomunikowania miejscowości leżących wzdłuż torów. Powstanie 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica zostanie przebudowane. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a w ich miejsce powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder, a także wybudowane będą dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Zakończenie robót budowlanych ma nastąpić w roku 2028.
Przygotowania już za namiAby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku bieżącego roku
przeprowadzono prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W miejscach tych powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowano również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
Prace na linii otwockiej to ostatni etap modernizacji linii Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu prac i uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się do około 90 minut – obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut. W poprzednich latach Polskie Linie Kolejowe SA dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowały odcinek od Pilawy do Lublina. W Lublinie został wybudowany nowy przystanek Lublin Zachodni.